Subscribe:

Sunday, December 11, 2011

::IJTIMA' DA'IE (KONFERENS DAI'IE)::

Agak lama aku tidak bergurau senda, berkasih sayang dengan blog tercinta ini. Cuma mampu menatap wajahnya dan sempat mengubah sedikit rupanya. mungkin kali ini Feng Shui nya lebih baik. ''kenapa encik kucing dah tak pernah menegur cats, encik kucing dah tak sayang cats ke??'' Satu hari angry cats yang kiut bila marah meluahkan perasaan yang telah lama terbuku dihati. (kalau anda percaya cerita ini, maka anda pun sama senget macam aku~hehe). ''bukan abg tak sayang kt cats, tapi abg sibuk sangat'' (jika anda muntah sebab geli, makan balik muntah tu~hihi).

                                

Begitulah nak dikhabarkan kawan-kawan. Bila tak dapat update blog, alasan malar adalah disebabkan kesibukan (padahal, hari2 hadap fb). apapun, aku tetap akan berusaha untuk berkongsi perkara yang boleh memberikan manfaat bersama agar tidak sia-sia anda singgah di blog kucing marah ini. 10 Disember 2011 sejarah telah tercipta apabila aku dan rakan-rakan kepimpinan Kelab Insaniah telah menyertai program Ijtima' Dai'e atau bahasa orang kampungnya Konferens Dai'e yang menghimpunkan para pendakwah muda dari pimpinan persatuan Mahasiswa yang terdiri daripada:
  • ISIUKM, Universiti Kebangsaan Malaysia
  • SPMM, Universiti Sains Islam Malaysia 
  • PMI-UPM, Universiti Putra Malaysia
  • PPI-UNITEN, Universiti Teknologi Nasional
  • ALAM, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor
  • BADAR, Universiti Kebangsaan Malaysia Kuala Lumpur
  • PPI-GMI, German-Malaysian Institute
  • INSANIAH, Kolej Poly-Tech MARA Bangi

IKHWAH

AKHAWAT

Persidangan ini dianjurkan oleh Ikatan Studi Islam Universiti Kebangsaan Malaysia bertempat di dewan seminar Masjid UKM. Pertemuan selama hampir sehari ini berjaya dimanfaatkan oleh seluruh warga peserta dalam membincangkan segala permasalahan serta mehnah tribulasi yang berlaku dalam gerakan dakwah  sesuai dengan waki' (keadaan) kampus masing-masing. Terasa satu hari tidak cukup untuk berkongsi pandangan, pengalaman dan ilmu memandangkan setiap kampus menghadapi kekangan-kekangan yang berbeza antara satu sama lain. Dan yang paling osemnya apabila kampus KPTM menjadi kampus yang paling hangat dalam sesi pembentangan apabila soalan bertubi-tubi dan dengan ghairahnya diajukan kepada kami. Al-maklumlah, banyak cerita mengejutkan datang dari kampus kami sehingga ada yang terbeliak biji mata dek terlalu terkejut (~tipu, jangan percaya). Bukan ingin membuka pekung didada, tapi itulah hakikatnya ceritera sebuah IPTS yang menghimpunkan adam dan hawa dalam satu asrama yang sama. (kan betul, nak terkeluar biji mata korang kan?? hihi). Takkan lah KPTM sama dengan KUIS apatah lagi USIM? memang jauh berbeza. Tapi aku suka bila pelajar KUIS berkata dalam pembentangannya bahawa Dakwah yang sebenar akan berlaku ditempat yang susah dan paling mencabar, bukan di tempat yang mudah lantas memberikan kami semangat bahawa dalam gerak kerja dakwah, bukan suasana yang menjadi taruhan, tapi usaha dan keikhlasan yang menentukannya (yeaah). Logik sebab dakwah para Rasul, Nabi dan sahabat berlaku ditempat yang sangat mencabar. memang betul-betul mencabar hingga kita tidak mampu membayangkannya. Bukankah Allah telah berfirman dalam Surah Al-Ankabut 1-2:

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”

Terlalu banyak resolusi yang dikongsikan pada pertemuan bersejarah ini. Aku ada buat catatan, cuma malas mahu menyusunnya menjadi satu skrip tersusun sebab aku tengah menunggu dokumentasi yang direkodkan oleh tuan rumah berkaitan segala isi perbincangan dalam konferens ini. Jadi, sama-sama kita tunggu emel tersebut barulah aku kongsikan. What? tak nak baca? Lantaklah... haha... anda rugi sebab konferens ini turut dihadiri oleh Presiden ISIUKM merangkap setiausaha GAMIS dan Presiden SPMM merangkap Majlis Dakwah dan Kebajikan GAMIS yang dengan mantopnya memberikan sedikit pencerahan dan kata-kata yang cukup merangsang memberangsangkan. Aku sangat salute dan tabik spring (toink..toink..) dengan delegasi dari pimpinan SPMM USIM kerana persatuan mereka bukan sahaja menarik dari segi nama (Seketariat Pendakwah Muda Malaysia), tapi juga membawakan satu ideologi dan aspirasi yang sesuai dengan jiwa aku. Pendekatan mereka mesra mad'u dan sasaran dakwah mereka dipelbagaikan mengikut kehendak mad'u itu sendiri. Mereka tidak terikat dengan sistem yang tetap, namun cukup fleksibel. 

(banyak lagi nak type, tapi dah ngantok sangat dah)

Konferens ni sangat osem dan encik kucing berharap ada rezeki lagi untuk menyertai konferens yang akan datang. Kalau boleh dari U seluruh Malaysia baru best. Agak sedih sebab ikhwah-ikhwah tercinta dari RUHIS UniKL-MFI tidak dapat turut serta memandangkan mereka tengah cuti sem.

Apapun yang berlaku, aku akan tetap berada dijalan dakwah ini kerana aku percaya satu Hadith Nabi

"Siapa yang menyebut kalimah Lailahaillallah MuhammaduRasulullah. Dia adalah PENDAKWAH''

jadi, semua kita adalah pendakwah dan Al-Quran menyebut setiap amanah kita akan dituntut di akhirat kelak. Anda bagaimana??

Aku ada sertakan sedikit gambar2 yg aku curik amik dari page ISIUKM.

antara peserta muslimah

serba putih tu adik usrah yg comel~haha

sori bro, muka tak semanis bro~

sesi pembentangan yg hangat~





Rumah Sewa Desa Sentosa
BB Bangi Selangor
12.22 am
12/12/2011







Love to hear what you think!

0 orang bising:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...